Julegavetips, del 1

Jeg liker å være tidlig ute med julegavene og tenkte jeg ville dele med dere noe av hva som kommer til å ligge under diverse juletre rundt om i Bergen i år. Gavene som følger er enten miljø-/dyrevennlige, «praktiske bruksgjenstander» eller støtter en god sak. Eller en kombinasjon av disse, så det er rimelig grønne alternativer. Alle butikkene jeg linker til har jeg selv handlet fra.

Baggu

Jeg har valgt å shoppe fra den amerikanske siden for å spare penger. Kjøper en 12 poser har man plutselig 6 flotte gaver, hver for knappe 100-lappen (inkl. porto). Dette er en perfekt venninnegave enten hun er opptatt av accessorier eller av miljø.

Vinterkos-esken

Denne laget jeg til min tante en gang. Kjøp en eske fra Ikea. Legg i et pledd, en tekopp, en tekule, duftlys, en pose te i løsvekt, en pose brente mandler (Apotek1) og et blad eller en pocketbok (Skjønnlitteratur > Pocket > Norsk > Filtrer, Tanum sender portofritt). Dette kan man uten vanskeligheter få for 250,- kr og oppover. (Er man svært påpasselig kan man få det for under 200,- kr.)

Lush

Lush har endelig kommet til Norge og åpnet nettsiden sin for ett par dager siden. (Ordren min er alt på vei.) En fantastisk butikk der man er sikker på at det man kjøper er av ypperste kvalitet, håndlaget av naturlige råvarer, miljøvennlig og for all del ikke testet på dyr. Faktisk har Lush fjernet seg så mye fra dyretesting som et firma faktisk har mulighet for og skriver bl.a. kontrakt med leverandørene sine om at de ikke skal teste på dyr. Produkter herfra er perfekte gaver både til veganere (se merking) og til dem som bare liker å skjemme seg bort. Se for all del på badebombene deres – dette er en delikatessebutikk!

Kaffe, te, tilbehør

Hos Tea & Coffee Shop har de mange lekre ting. Her finner du garantert en flott gave til kaffeentusiasten. Siruper til kaffer og drinker, te, konfekter og alt man måtte ønske av utstyr. Hva med en fin flaske sjokoladesirup, en helletut og noe å bite i attåt? Du kan få varene gavepakket.

Gaver som gir

…trenger ikke være kjipe! Jeg har selv fått gaver fra Unicef og har dermed også endt opp med å handle der til meg selv i ettertid. Disse søte duftlysene brenner jeg titt og ofte og magnetblokken m/ penn som henger på kjøleskapet er det flere som har kommentert hvor smart er. Man får dessuten kjøpt noen flotte julekort som også fungerer som adventskalender med 24 luker å åpne.

EDIT: Og helt på tampen vil jeg be dere lese denne historien hos SisselKathrine og minner om at dyr ikke er julegaver.

16 kommentarer

  1. Liljefot said,

    søndag 23. november, 2008 kl. 17:42

    Så fine tips du kom med! 😀 Tror jeg skal ta noen av dem i bruk:) Takk skal du ha!

  2. Magnus said,

    søndag 23. november, 2008 kl. 18:16

    Fine tips ja! Takker 🙂

  3. valkyriana said,

    søndag 23. november, 2008 kl. 19:17

    Liljefot: Bare hyggelig! Så kos å se deg igjen! 🙂

    Magnus: Velkommen hit! 😀 Jeg ser du nylig har gitt noen flotte tips til julegaver selv. Takk til deg også!

  4. bell4trix said,

    søndag 23. november, 2008 kl. 20:44

    OJ! Topp tips! :o) Takker og bukker! er omentrent ferdig i år men sparer tips til bursdager og annet! DU er så flink :o)

  5. tordenlill said,

    mandag 24. november, 2008 kl. 13:22

    Tusen takk for fine tips!
    Disse må jeg ikke glemme, men heller bruke:-)

  6. Kathleen said,

    mandag 24. november, 2008 kl. 14:06

    Åååå, de har kaktuste hos Tea & Coffee!!! Fantastisk, det har jeg lett etter! 😀

  7. sisselkathrine said,

    mandag 24. november, 2008 kl. 20:22

    Håpe folk kan ta til fornuft å slutte å gi dyr i julegaver! Kjenne det her blir å irritere mæ enda mere til sommeren da det e feriedumping av dyrene. Mennesker e slem! (jada ikke alle men skulle ta ett poeng her ;))

  8. mandag 24. november, 2008 kl. 22:01

    […] posten ble også til inspirert av Fornøyelige Fabuleringer sine julegavetips. Les gjerne de også. […]

  9. Liljefot said,

    onsdag 26. november, 2008 kl. 01:27

    Ja, jeg har ikke vært hos deg på en stund, men har tenkt å virre litt rundt her igjen 😉 Hvordan får du til sånne fete skrifttyper når du skal markere navnene på dem du svarer tilbake til? Jeg har ikke sånn i mitt kommentarfelt 😦

  10. Sokken said,

    onsdag 26. november, 2008 kl. 16:09

    Jeg liker tips. Spesielt når hjernen er bomull og enspora. Så takk takk.

    Også takker jeg pent for stemmen jeg fikk av deg i går. 🙂

  11. tornerose said,

    fredag 28. november, 2008 kl. 10:08

    Takk for kjempe fine tips… du er alltid så flink me sånt du.. gleder meg til oppfølgern, for jeg vet det kommer mer genialt.. Den boksen hørtes så koselig ut!!

  12. valkyriana said,

    fredag 28. november, 2008 kl. 16:22

    bell4trix: Takk, takk, vennen! 😀 Er alltid ute etter gode tips selv.

    Tordenlill: Bare hyggelig! Trenger ofte litt inspirasjon nå før julen. 😉

    Kathleen: Velkommen hit! 😀 Måtte inn og snike på kaktus-teen selv, jeg. Den så spennende ut!

    SisselKathrine: Kunne ikke vært mer enig!!!

  13. valkyriana said,

    fredag 28. november, 2008 kl. 16:28

    Liljefot: Slå deg løs, du! 😉 Vet du – all kodingen man kan gjøre når man skriver blogginnlegg virker også når man skriver kommentarer. Jeg bruker strong>»navn»</strong (med «klammer» før og etter) for å utheve navn her. Det du også kan gjøre (i din egen blogg, da) er å skrive og poste kommentaren og så trykke på rediger. Da kommer kommentaren din opp i Dashboard’et ditt der du har alle kontrollene. 😉 Håper det hjalp!

    Sokken: Bare hyggelig! 😀 Og skulle bare mangle at du ikke fikk en stemme – liker bloggen din godt, jeg.

    Tornerose: Så kjekt du synes det og gleder deg til to’eren! Jeg kjenner den er på vei. 😉

  14. tordenlill said,

    fredag 28. november, 2008 kl. 18:12

    Du er tagget!

  15. valkyriana said,

    fredag 28. november, 2008 kl. 20:50

    Dæven… Og jeg som ikke har grepet tak i forrige meme enda. 😉 Ok – I’m on it, baby!

  16. fredag 12. desember, 2008 kl. 10:10

    […] har laget lister med mange gode tips, her finner du DEL 1 og DEL 2. (Takk til Liljefot for å gjøre meg oppmerksom på […]


Legg igjen en kommentar