Evolusjon og sameksistens

Menneskets evolusjon

Hybelkaniner er ikke et ukjent fenomen i leiligheten min. Faktisk så er jeg allergisk mot pelsdyr og dette er det nærmeste jeg kommer kjæledyr. Ironisk nok er jeg også allergisk mot støv, men noe må man da ofre, mener jeg. For en tid tilbake hadde jeg et spennende biologisk eksperiment gående der jeg i praksis prøvde å dyrke fram en ny art av disse husdyrene. En liten stund trodde jeg at jeg hadde lykkes…

Til min overraskelse oppdaget jeg at noen underlige, små tusselusser hadde dukket opp. De var rimelig lyssky, men jeg forsto til slutt at noe hadde kolonisert seg bak klesskapet mitt. Jeg er veldig glad i dyr, men jeg fant etter kort tid ut at min omsorg for alt liv ble overstyrt av trangen til å trampe på disse krekene. Jeg hadde storrengjøring og sverget på tro og ære at jeg fra nå av skulle skrubbe gulv og tørke støv til Dovre faller. Det løftet holdt helt til neste gang det var på tide å støvsuge.

Det viste seg derimot at tusseladdene ikke gjorde så mye av seg, men var strategisk anlagte og gjemte seg når Valkyriana var på krigsstien utstyrt med Swiffer og Jif. De var ikke mange, men de var smarte! Dessuten hadde de en fascinerende evne til unnamanøvrering. Dødstallene økte likevel i takt med antall sokker som gikk i vaskemaskinen, men nurkene viste seg å være hardføre. Det var da jeg bestemte meg for at «en fiende kjent er en fiende bekjempet» og jeg fanget meg to prakteksemplarer og viste dem til en biolog. Sølvkre, var dommen.

Så viste det seg da at disse krypene likevel ikke var mitt evolusjonistiske mesterverk, men derimot et insekt som har eksistert på jordkloden i over 300 millioner år og lever av cellulose og stivelse. «Tja» , tenkte jeg. «Har de klart å overleve dinosaurer og istider, så klarer vel ikke jeg å ta knekken på dem og enn så lenge så har jeg nok tapetlim til oss begge.»

Jeg ser dem ikke så ofte. Kanskje en til to ganger i måneden. Så nå bor de der – bak klesskapet mitt – og er de mest veloppdragne kjæledyrene jeg noen sinne kunne ønsket meg, men oppi sengen min; nei, der kommer de ikke!

11 kommentarer

  1. Ulme said,

    mandag 5. mai, 2008 kl. 21:41

    Isj… *kikker øyeblikkelig inn på badet og på kjøkkenet* Er de snille med deg? Sånne biller og sånt må jo være fine kjæledyr for de som er allergisk mot både pels og støv?

    Hvem har lært deg å skrive? Vedkommende har gjort en god jobb. 🙂

  2. valkyriana said,

    tirsdag 6. mai, 2008 kl. 15:10

    Joda, de er snille med meg. Vi har av og til stirrekonkurranse der vi vurderer motstanderen og avventer situasjonen – klarer den å rømme eller angriper jeg først? Jeg pleier å vinne.

    Takk! *klemmer*
    Så snilt sagt av deg, Ulme!
    Jeg har nok ikke mer erfaring som skribent enn hva gjennomsnittsnordmannen har, så dette tar jeg til meg og takker for komplimentet! 😀

  3. tordenlill said,

    tirsdag 6. mai, 2008 kl. 17:25

    Haha, du får disse pelsdottene til å høres ut som noen herlige dyr.
    Disse dyrene trenger ikke pelsstell eller dokasse inne. Ei heller veterinærbesøk som er svinedyre!

  4. valkyriana said,

    tirsdag 6. mai, 2008 kl. 20:58

    He he! Det er sant! «Low maintenance». Selv om hybelkaninene mine blir overdrevent selskapssyke når jeg får besøk… Det er jo da de har det med å titte fram! 😀

  5. sisselkathrine said,

    onsdag 7. mai, 2008 kl. 15:33

    Første gang jeg har fått lyst å ta vare på de, du beskriver de herlig og når jeg tenker etter så krever de jo faktisk veldig mye mindre enn de litt større dyrene man allerede har 🙂

  6. valkyriana said,

    onsdag 7. mai, 2008 kl. 16:21

    Hi hi! 😀 Takk, sisselkathrine!
    Nei, ikke noe dressurkurs eller hustrening nødvendig. 😉

  7. selsius said,

    fredag 9. mai, 2008 kl. 20:41

    Hehe, dette var et morsomt innlegg!

  8. valkyriana said,

    fredag 9. mai, 2008 kl. 21:11

    Takk, takk, Selsius! 😀

  9. predikeren said,

    mandag 12. mai, 2008 kl. 19:13

    Presten sa: av støv er du kommet og som støv skal du gå herfra…
    Olemann sa : Mamma, under senga mi er det noen.. som enten kommer eller går..

    (ikke kjæledyr akkurat da, men…

  10. valkyriana said,

    mandag 12. mai, 2008 kl. 20:41

    He he! 😀
    Hybelkaniner under sengen er vel ikke det verste monsteret et barn kan ha?! 😉

  11. tornerose said,

    torsdag 15. mai, 2008 kl. 20:58

    Hæ? Jeg var sikker på at jeg hadde skrevet her jeg.. hmm, kanskej det skjedde noen tull den gangen!
    Iallfall, utrolig morsomt og velskrevet innlegg!! Jeg kunne virkelig se husdyra dine for meg 😀


Legg igjen en kommentar

