Det motsatte av takk

Hva sier man når noen kritiserer deg? Hva er egentlig det motsatte av ‘takk’? Det burde finnes en passende respons som dekker inn følelsen av «utakknemlighet» for at et annet menneske tok seg bryet med å påpeke noe negativt ved deg og dine omstendigheter. Vi trenger et «antonym» for frasen ‘tusen takk’. Jeg har tenkt litt på dette nå og de fleste svar jeg kunne tenkt å lire av meg i slike tilfeller er heller lite egnet i en normalt høflig samtale.

Har dere lagt merke til hvordan enkelte mennesker kan gi deg et kompliment for så å nærmest ta det tilbake igjen med det resultatet at du føler deg verre enn om de ikke hadde sagt noe i det hele tatt? Som:

«Den buksen var virkelig flott på deg! Mange bukser har det med å framheve rumpe og lår, men i den der så du jo slank ut. Den modellen må du kjøpe deg flere av!»

Hva sier man til noe sånt? – I alle fall ikke ‘tusen takk’!

12 kommentarer

  1. sisselkathrine said,

    torsdag 5. juni, 2008 kl. 23:33

    Det skjedde faktisk med meg på ferie i fjor.. Fikk komplimenter som egentlig føltes som dårlig skjult spydighet og jeg ble kjempesinna inni meg, men sa liksom ingenting der å da.. Og etterpå bruker man mye tid på å tenke på hva man burde ha svart.. Du har rett, man skulle hatt ett eget «takkeord» for det!

  2. petronella said,

    lørdag 7. juni, 2008 kl. 17:27

    Svært aktuelt – og jeg ser frem til å ta det nye uttrykket i bruk. Har hatt bruk for det flere ganger i mitt liv. Man blir ellers oftest bare perpleks og lei seg over folks uforskammethet…

    Stå på Valkyriana – jeg har tro på at du finner ordet 🙂

  3. predikeren said,

    søndag 8. juni, 2008 kl. 00:48

    Sparke på skinnleggen er effektivt, men ofte litt for sterk reaksjon kanskje?
    Den eng. varianten:»Same to you» er ganske bra, når det passer, da.
    Eller det norske:»Nei takk, jeg har.» når det passer rent språklig…
    Eller trekk frem kladdeboka og be dem skrive det opp for deg så du kan få det riktig i bloggen din….

  4. valkyriana said,

    søndag 8. juni, 2008 kl. 15:31

    sisselkathrine: Ja, ikke sant?! Men i mangel på det ordet, så biter man tennene sammen og tvinger fram et stivt smil…

    petronella: He he! Der har jeg en heftig utfordring; å innføre et nytt ord i det norske språk. Tja… Hvem vet? Kanskje det kommer til meg? 😉

    predikeren: Å levere et spark på skinneleggen hadde nok vært fristende iblant, ja. 😀 Vi har jo også klassikere som: «Ja, det vet vel du alt om…». Nei, manglende come-back’s er vel ikke et like stort problem som det å finne det ene ordet som manifesterer og formidler budskapet:

    «Den-kommentaren-var-fullstendig-unødvendig-og-jeg-satt-ubeskrivelig-
    lite-pris-på-at-du-av-en-eller-annen-uforståelig-grunn-valgte-å-
    belemre-meg-med-meningen-din-når-det-så-tydelig-er-meg-revende-
    likegyldig-hva-du-måtte-tenke-for-ikke-å-snakke-om-frekkheten-din-
    ved-at-du-av-uante-årsaker-føler-deg-berettiget-til-å-kritisere-meg-
    når-du-opplagt-heller-burde-feie-for-egen-dør-og-ikke-komme-her-
    og-forpeste-tilværelsen-min-din-dumme-ku».

    Noe ala det.

  5. predikeren said,

    mandag 9. juni, 2008 kl. 00:18

    Finner du ordet så vil det glede meg stort!
    Da har du infoplikt!

  6. Trine said,

    mandag 9. juni, 2008 kl. 12:21

    Haha, mon tro om det hadde fungert å rett og slett si «nei takk!»?

    Utakk.

    Takk-i-helvete.

    Nei, dette går ikke. Noen må finne løsningen.

  7. valkyriana said,

    mandag 9. juni, 2008 kl. 13:59

    predikeren: Absolutt! Finner jeg ordet skal jeg dele det med dere!

    Trine: Velkommen hit! 😀
    Ja, før var dette bare en tanke – nå begynner det virkelig å plage meg…

  8. tornerose said,

    mandag 9. juni, 2008 kl. 19:50

    Dette har jeg lurt på også.. Det burde definitivt finnes et slikt ord.. Jeg vil også vite om dette ordet 😉 Folk som allitd klarer legge inn komplimenter som egentlig har en skjult, negativ mening, har jeg funnet ut er både misfornøyd med seg selv, har lite empati og egentlig sliter litt personlig.. For av erfaring så vil folk som er misfornøyd med seg selv trekke andre ned og påpeke negative ting (kanksje ubevisst) for selv å føle seg bedre. Slu taktikk, men kanskje kan de ikke noe for det.

    Har en mormor som aldri klarer å lire ut av seg noe positivt. Når jeg kommer så er det ord som: Nei nå syne sjeg du har lagt på deg. Nå hadde u mange kviser gitt, nå var du altfor blek… osv.. Jeg får lyst å svare i et sarkastisk tonefall «takk for at du gjorde meg tjenesten å gjøre meg oppmerksom på mine feil og mangler. Takksnille mormor». som om jeg ikke visste dette selv? Trenger noen påpeke det? Hah!

    Jeg svarte engang på at jeg hadde lagt på meg, «takk i lige måde».. det gjorde susen..

    Kanskje man rett og slett skal ta skinnlegg-trikset på gamlemor også..kanskje hun engang lærer?

  9. Rosa said,

    tirsdag 10. juni, 2008 kl. 07:42

    Åja, hvem skulle ikke hatt et ord på lur i slike situasjoner. Står der bare dum igjen og skulle ønske en var en av disse som alltid har et kjapt og smart ord på lur.. Jeg føler meg i allefall veldig dum, men det er jo de som kommer med sånt som bør føle seg ille til mote. Hvordan kan det gjøre de godt å komme med sleivete uttalelser? Kan ikke tenke meg det føles bra, så skjønner ikke vitsen.
    En ting er om det ikke er ment slik, men oppfattes slik, en annen er når det gjøres med fullt overlegg.
    Godt å hatt et ord på lur til slike situasjoner ja. Er vant til ikke å ha det, og til å klare få det fra meg stort sett. Men klart ting sårer. Trøster meg med de har/får vel sitt de også.. 🙂

  10. predikeren said,

    fredag 13. juni, 2008 kl. 00:17

    Hva med : Å du er slem som vanlig!
    Nåja… slem kan sikkert byttes ut med sterkere saker..
    poenget er ikke la «synderen dø i synden»… altså ikke la dem slippe unna…
    men hvordan gjøre det med stil???

  11. valkyriana said,

    søndag 15. juni, 2008 kl. 16:14

    Tornerose: Det har du nok helt rett i! Ja, et rett plassert «Takk, i like måte!» kan nok gjøre susen. 😉

    Rosa: Nei, de kan nok ikke ha det så godt med seg selv, nei. Kanskje det er derfor de vet så godt hva som faktisk sårer – fordi de kjenner så godt til det selv?

    Predikeren: He he! Ja, den likte jeg! Nei, folk skal jo ikke få slippe unna med hva som helst heller. Å svare på fornærmelser med stil er en skikkelig utfordring…

  12. Dakota said,

    onsdag 18. juni, 2014 kl. 08:45

    Measure and measure are complicated projects, they often require experience or other agency including online organizations.
    To make sure that there may be the guideline to your business.
    However, if you do not normally have the advantage
    of these ideas work to provide them. Did you know
    provide what everything costs. Get Referrals
    from people outside the UK, North America and L&L
    Holding Company.


Legg igjen en kommentar

