Crème brûlée

Jeg merker at jeg begynner å bli eldre. Her jeg bor nå har jeg det største kjøkkenet jeg noen gang har hatt, men jeg har aldri hatt så liten plass der før… Jeg tar meg selv i å tenke at jeg gjerne skulle hatt noen kakebokser. Ikke bare til jul, men til året rundt. I tilfelle jeg vil bake. Også ildfast form med lokk står på ønskelisten. Det er ikke lenger nok med de 3 jeg har og kan ta aluminiumsfolie over, nei, jeg trenger en med lokk. En firkantet en. Og på bordet ligger en brosjyre fra Kitch’n der de hadde salg på nettopp firkantede ildfaste former med lokk.

Idag savner jeg tefatene jeg hadde som nyinnflyttet i min første leilighet. De fulgte med hybel-pakken fra Ikea og flyttet ned i boden så snart de ble pakket ut. De ble med på nok et flyttelass, men havnet i boden der også. På neste flyttelass gikk de til Fretex. Hva skulle man vel med tefat? Man var ung og fri og hadde tallerkener i normal størrelse til brødskiven og kaffekoppen kunne da stå rett på bordet. Hva skulle man med tefat? Men idag savner jeg noe å legge teposen på. Jeg kan jo ikke bruke middagstallerkener til slikt. Det er slik jeg merker at jeg nok er blitt eldre de siste årene. For det å bruke en middagstallerken til å legge en tepose på er plutselig blitt tullete.

_____

Igår fant jeg en oppskrift på sjokolade-crème brûlée og jeg tenkte at DET ville de fine, små glass-skålene mine passet perfekt til og selv om jeg aldri har hverken smakt eller laget crème brûlée før, så synes jeg det var en god idé og mente samtidig å huske at jeg hadde sett en billig skibrenner på Claes Ohlson og – vips – så sto også crème brûlée-brenner på ønskelisten min. Hjelp… Hva skjer med meg???

12 kommentarer

  1. onsdag 2. juli, 2008 kl. 23:51

    Synes selv sukkeret på toppen er unødvendig, blir for søtt.

  2. Angel_- said,

    torsdag 3. juli, 2008 kl. 01:06

    hehehehe…du er morosam! Alt vi kunne funnet på å gjøre en dag…kanskje? 😀

  3. sisselkathrine said,

    torsdag 3. juli, 2008 kl. 02:44

    Næmen, du er jo blitt voksen 😉 Og det virker som du faktisk har bra husmor gen, lucky you, kan jeg få litt?

  4. petronella said,

    torsdag 3. juli, 2008 kl. 10:37

    Ja, voksenheten og voksenlivet kommer utvilsomt sakte men sikkert snikende på en. Vanligvis også temmelig ubemerket og freidig – enten man vil eller ikke. Bare ta ditt eget eksempel om tefatet: For noen få år siden skjønte du ikke vitsen med sånnt, mens så plutselig her en dag våknet du opp og kjente at «tefat er sannelig noe man trenger»… Kjære Valkyriana – det er nok ingen vei tilbake: Velkommen i de voksnes rekker 😀

    Takk for hyggelig kommentar til mine isskrapevotter, og kos deg i sommervarmen.

  5. predikeren said,

    torsdag 3. juli, 2008 kl. 15:55

    Dette kan jo bli spennende!
    Gøy at sånne små kose ting avslører viktige milepæler i livet!
    Det er din flotte selvobserver og glupe penn!!

  6. Ulme said,

    lørdag 5. juli, 2008 kl. 21:16

    Creme brulet..? Nammm… 🙂 Du må få deg en sånn brennner! 🙂

  7. valkyriana said,

    torsdag 10. juli, 2008 kl. 17:24

    Gunnar Andreassen: Ja, det er nok en smakssak. Har tittet litt på bloggen din og hatt mye moro med Sloganizer! 😀

    Angel: En vakker dag i nær framtid – you and me, baby!

    SisselKathrine: Hi hi! Vi kan dele ett poeng, så stiller vil likte med 10,5 poeng hver, ok?! 😉

    Petronella: Akk, ja.Det er vel bare å innse det; mine dager som blomsterbarn er nok over, men helt avleggs er jeg da ikke ennå. 😉

    Predikeren: Takker! 😀 Ja, det er nok lett for at slike stunder går en forbi og at en plutselig er 92 år og lurer på hvor tiden ble av…

    Ulme: Hvis du lover å komme på besøk…

  8. sisselkathrine said,

    torsdag 10. juli, 2008 kl. 17:37

    Jepp, da har vi en avtale 😉

  9. tordenlill said,

    tirsdag 25. november, 2008 kl. 22:39

    Jeg skal på et minijulebord i desember og har tatt på meg å lage desserten, som jeg tenkte kunne være Creme brulee.
    Men jeg mangler nok småformer og en jeg kunne tenkt meg en slik skibrenner jeg ser de synes er en fin ting å ha i disse oppskriftsbøkene mine her inne på internet.

    Så det jeg gjør er å søke på Cremebrulee-sett på åpnet søk på google.
    og ja, du har sikkert gjettet det, jeg havnet rett hit, hihi. Jeg visste ikke at du var en slik gourmet-kokk 😉
    Har du fått brenner og i tilfelle hvordan funker den?

  10. valkyriana said,

    fredag 28. november, 2008 kl. 16:38

    Ha ha! Så morsomt at folk blir sendt til meg, da! 😀 Nei, jeg har ikke fått meg brenner ennå. Jeg kjøpte meg noen skåler, men er redd for at de ikke tåler varmen, så det må nok vente til neste gang jeg er på Ikea. Kanskje du kan gi meg tips når det er i hus? 😉

  11. tornerose said,

    tirsdag 9. desember, 2008 kl. 11:02

    Oi her baller det på seg med ønsker til kjøkkenet.. hehe, du er jammen blitt voksen frøken!! velkommen i varmen, har skal det lages, her skal det kokkerleres. Tepose på middagstallerken kan jeg forstå virker litt merkelig..bruker selv en miniminis sk¨l med kant som har plass til både teball fra løste eller tepose. Mer å skrive på ønskelista jo

  12. valkyriana said,

    lørdag 13. desember, 2008 kl. 00:42

    Som om ikke ønskelisten var lang nok allerede… Hi hi! 😀


Legg igjen en kommentar

