Å blogge med kikkert

_

Jeg har fortvilet lett etter hvordan jeg skulle klare å omgjøre gårsdagens tabbe. Jeg holdt på å skrive en post her på bloggen min og da jeg skulle lage en «delestrek» i innlegget trykket jeg ved en feiltakelse på Ctrl i stedet for Shift. Resultatet ble at skjermbildet krympet. ‘Ctrl’ pluss ‘-‘ zoomer altså ut på skjermbildet og alt blir mindre og mer kompakt. «Fint!» tenkte jeg. «Kanskje det ordner seg om jeg trykker på knappen en gang til?» undret jeg meg håpefullt. Som tenkt, så gjort. Vel, det virket ikke helt slik jeg hadde håpet –  skjermbildet ble bare enda mindre. Impulsiv som jeg kan være, så ble jeg irritert og for å demonstrere dette fortsatte jeg å trykke heftig på tastaturet. Hvis du trodde at skjermbildet da med tid og stunde ville returnere til opprinnelig størrelse bare det ble smått nok, så kan jeg herved avkrefte dette. Det blir bare enda mindre og fullstendig uleselig. Heldigvis hadde dette bare innvirkning på akkurat den nettsiden jeg befant meg på, altså bloggen min. Ja, også på Google, da, som var så dum og ikke kom med vettuge løsninger på problemet mitt at jeg i et øyeblikks frustrasjon krympet den også. *rødme*


Som den data-eksperten jeg er, så innså jeg at det var viktig å håndtere dette på riktig måte for å enklest mulig kunne rette opp i problemet. Det er alltid vanskeligere å rette opp i noe hvis man klusser for mye med det før man vet hvordan man skal ordne det. Så etter å ha gått inn og ut av siden noen ganger og panisk trykket på det jeg har av Delete- og BackSpace-knapper, så slo jeg av maskinen og håpet at det på magisk vis ville løse seg over natten. Det gjorde det av en eller annen grunn ikke.


Så her har jeg satt og googlet utallige kombinasjoner av Ctrl, -, shrink screen, krympe skjerm, Windows Vista, tips and tricks, HJELP! osv. Og ingenting dukket opp. Helt til jeg tilfeldigvis ramlet over svaret. Det jeg hadde tenkt på som understrek og bindestrek er jo også et minus-tegn. Kunne det være at… (???) Og – joda; ‘Ctrl’ pluss ‘+’ zoomer inn! Priset være de hellige Valkyrier – jeg kan blogge igjen!


Så nå har jeg tenkt at SÅ mye strev som jeg hadde for å finne (dette nokså åpenbare) svaret, så må jeg jaggu dele dette med resten av bloggverdenen og forevige det for andre som følger i mine fotspor slik at de kan ta lærdom av min erfaring. Altså: ‘Ctrl’ pluss ‘-‘ zoomer ut. ‘Ctrl’ pluss ‘+’ zoomer inn.

Værsågod!

9 kommentarer

  1. HvaHunSa said,

    torsdag 10. juli, 2008 kl. 16:48

    Kult! Jeg vet ikke hva jeg skal bruke den nye kunnskapen til, men kult!

  2. sisselkathrine said,

    torsdag 10. juli, 2008 kl. 17:36

    Hehe, alltids bra å vite for det kan skje hvemsomhelst nårsomhelst 🙂 Og det er ikke logisk i det hele tatt at det er pluss som gjør større når minus gjør mindre. Iallefall ikke i mitt hode 🙂

  3. valkyriana said,

    torsdag 10. juli, 2008 kl. 19:13

    HvaHunSa: Tja, det har jeg ikke helt tenkt på. Annet enn å vite hva man skal trykke på om man først opplever å trykke feil. Hmmm… Lete etter rynker på bilder av Charlize Theron, kanskje?

    SisselKathrine: Nei. Og dette var jo i utgangspunktet ikke et minustegn engang, det var en bindestrek!!! Jeg synes det er urimelig å forvente at jeg skal kunne slikt. Pc’er burde kommet med en ‘failsafe’ – en egen knapp man kunne trykke på som tilbakestilte alt man hadde trykket på det siste minuttet.

  4. tornerose said,

    torsdag 10. juli, 2008 kl. 19:43

    Hehe, bra du opplyser verden, for det hørtes ut som et døgn med mye frustrasjon. Kjenner til det når det bare blir verre og verre uansett hva man trykker på.. hjelpes.. Godt det fiksa seg frøken!! 😀

  5. Siri said,

    torsdag 10. juli, 2008 kl. 22:17

    og enda bedre er det vel at siden det er lært gjennom egen erfaring, så husker du det antakeligvis senere også?

  6. valkyriana said,

    torsdag 10. juli, 2008 kl. 22:32

    Tornerose: Ja, jeg følte at det var min plikt å informere om dette! 😀

    Siri: Du sier noe der. Vis av erfaring, er jeg!

  7. petronella said,

    fredag 11. juli, 2008 kl. 13:54

    😀 Stakkar deg da – Litt upraktisk å sitte med kikkert foran pc’n, så jeg er glad alt ordnet seg for deg – til sist. Ha ei fin helg.

  8. Ulme said,

    fredag 11. juli, 2008 kl. 15:38

    Tror helt sikkert at jeg kan ha nytte av dette en dag. Sa Espen Askeladden.. 🙂

    Pøh, Charlize Theron har da ikke rynker… Hallo!

  9. valkyriana said,

    søndag 13. juli, 2008 kl. 22:01

    Petronella: Takker! Håper du får en flott helg også! 😀

    Ulme: Ja, det er jo alltid best å være på den sikre siden. 😉 Ingen rynker??? Isj – det var det jeg var redd for… 😦


Legg igjen en kommentar

