Undercover Judith

Et av mine yndlingsbilder er «Judith Beheading Holofernes» av Caravaggio. Det er rett og slett fascinerende vakkert! Bare se intensiteten i ansiktet til gamlemor!

Historien bak maleriet er som så*:

Den assyriske hærføreren Holofernes og hans soldater beleiret Judea (Israel). Som i endel andre okkuperte territorier var ikke de undertrykte menneskene der overmåtelig begeistret for dette. En dame bestemte seg å gjøre noe med det. Møt Judith; enke, gudfryktig, gamletestamentert. Med all sin kvinnelist (-Judith var forøvrig opprinnelig malt toppløs i dette maleriet. red.anm.) forførte Judith Holofernes og skjenket ham durabelig full. De endte opp i hans telt sammen med Judiths ikke-fullt-så-ungdommelige-gilf-tjenestekvinne. Tragisk nok for Holofernes endte det – som skulle bli en uforglemmelig natt – med hans hode på en påle. (-Når jeg tenker etter ble nok natten uforglemmelig likevel. red.anm. II)  Uansett; synet av hærførerens avhugde hode ble for mye for de innbarkete, bevæpnete og blodtørste soldatene og de rømte landet mens de heiste på skjørtene sine og hylte som småjenter. Slik drev Judith egenhendig assyrernes hær ut av Judea.

*Dramatisering fritt etter gjenfortellinger av den gamletestamentistiske allegorien

«Relevans til dagens samfunn?» spør du deg naturlig nok. Piker, vin og sang = menn mister hodet…


9 kommentarer

  1. tordenlill said,

    søndag 2. november, 2008 kl. 20:56

    Ja, det må jeg si var ett svært groteskt bilde.
    Den gamle damen er svært innbitt kan jeg se og det er nesten som om hun synes det ikke kan gå fort nok. Noe synd på mannen synes hun nok ikke.

  2. Ulme said,

    søndag 2. november, 2008 kl. 21:20

    Hva du vet! Så lørte jeg noen nye frie tolkninger i dag og.. 🙂

  3. sisselkathrine said,

    søndag 2. november, 2008 kl. 22:08

    Hehe, han ser jo helt fortvila ut stakkar! Gamla ser ut som en slem bestemor, tenker hun antagelig er sadist!

  4. Virrvarr said,

    mandag 3. november, 2008 kl. 00:23

    Heia Judith, sier nå jeg 😀

  5. Beate said,

    tirsdag 4. november, 2008 kl. 14:07

    Hvilken bok i GT står historien i?

  6. valkyriana said,

    tirsdag 4. november, 2008 kl. 16:28

    Ja, det er et fascinerende bilde! Jeg var så heldig at jeg timet en tur til Oslo samtidig som det var på utlån der, så jeg har sett det live. Enda mer mørkt og dystert i virkeligheten!

    Virrvarr: Go, Judith, ja! Hi hi! 😀 Så kos med hilsen på bloggen min – velkommen hit! Jeg må innrømme jeg har snust litt på bloggen din også, o store forhåndsfavoritt! 😉

    Beate: Den skal stå i Judits bok. Det kommer riktignok an på hvilket gamletestamente man leser eller aksepterer, men det er hvertfall der den kan finnes. 😉

  7. Beate said,

    tirsdag 4. november, 2008 kl. 18:38

    Aha, det er en av de deuterokanoniske bøkene. Takk for tipset. 🙂

  8. Lotus said,

    torsdag 13. november, 2008 kl. 02:37

    O_o

    Alt du vet…. imponert!

    Virkelig et groteskt vakkert bilde ja..

  9. valkyriana said,

    torsdag 13. november, 2008 kl. 16:18

    Bare hyggelig, Beate! Det der er et ord jeg ikke drister meg til å prøve. 😉

    Heisann, Lotus-blomsten! Ja, du vet – Wikipedia og jeg er en uslåelig kombinasjon. 😉


Legg igjen en kommentar

